A munkáltatói márka, azaz az employer branding építése egyre inkább a vállalatok szervezeti kultúrájának egyik legfontosabb elemévé vált az utóbbi években, mivel egy prosperáló cég alapja a kiváló munkaerő.
A munkáltatói márkaépítés két alappillére a kiváló munkaerő megszerzése és megtartása. Írásunkban most ezt a két témakört járjuk körbe.
Mi a szerepe a munkáltatói márkának egy cég életében?
A munkáltatói márka építése nem egyik napról a másikra valósul meg. A folyamatot egy hosszú kutatás és stratégia tervezés előzi meg, amiben részt vesz a stratégiai vezetés, a marketing, a PR és a HR osztályok. A munkáltatói márkaépítés akkor lehet sikeres, ha belülről kifelé épül fel. Azaz először megvizsgáljuk adat alapon azt, ami van, majd elemezzük a konkurencia stratégiáját, megnézzük, milyen lépéseket tudunk tenni a jobb elköteleződés érdekében, végül ezekből kiindulva alakítjuk ki azt a hiteles munkáltatói márkaígéretet, amit be is tudunk tartani.
Fontos kiemelni itt a hitelességet. Napjainkban már nem úgy működnek a dolgok, mint évtizedekkel korábban. Már nem mondhatja egy cégvezető sem, hogy örüljenek az emberek annak, hogy nálunk dolgozhatnak. A jó munkaerő óriási hiánycikké vált. Akik tehették, külföldre mentek karriert építeni, vagy saját vállalkozást hoztak létre. A vállalatok most már azon fáradoznak, hogy hogyan tegyék vonzóvá az általuk kínált munkaköröket a jelentkezőknek. Ha csak ígéreteket durrogtatnak, amiket nem váltanak be, az emberek tovább állnak, és elmondják csalódottságukat másnak. Ma már szinte minden nagyobb álláskereső portálon van például lehetőség értékelni a munkahelyeket. Egyszóval tehát ha munkáltató márkát építesz, fontos, hogy tartsd magad ahhoz, amit ígérsz.
Tippek munkáltatói márkaépítéshez
A munkáltatói márkát azok az hús és vér emberek építik, akik nap, mint nap részt vesznek a cég életében. Az ő elégedettségük a legfontosabb, amit érdemes kommunikálni a leendő munkaerős számára is.
Egy erős employer brand öt alappillére épül, ezek az alábbiak:
Hitelesség: Ha egy jelentkező állásinterjúra megy, vagy elkezd dolgozni a cégnél, az ígéretek legyenek kézzelfoghatók és láthatók.
Erős márkaígéret: A munkavállalók (a leendők is) érezzék a belső kialakításon, az embereken, a miliőn, hogy ott akarnak dolgozni.
Értékek megfogalmazása: Hogyan illeszkedik a vállalat filozófiája és értékrendje a munkavállalókéba?
Vonzó vállalati „személyiség”: Az a kép, amit egy külső szemlélő lát a cégről.
Ösztönzés, jutalmazás: Melyek azok az extrák (tréningek, szolgáltatások, bónuszok stb.), amik megtartják a dolgozókat:
Hogyan mérd meg a belső erőforrásaid?
Ahogy már fentebb írtuk, a munkáltatói márka mindig belülről indul. Ahhoz viszont, hogy célokat tudj tűzni magad elé, első körben fel kell térképezni az aktuális helyzetet. Azaz azt, hogyan látják a dolgozóid a céget. Ezt egy részletesen kidolgozott kérdőív segítségével, mélyinterjúkkal, illetve ezek kombinációjával is le tudod mérni.
A kérdőívből nem hiányozhatnak az olyan kérdések, mint:
⦁ Miért jó nálunk dolgozni?
⦁ Mi motivál a munkakörödben?
⦁ Hogyan ítéled meg a hangulatot?
⦁ Kényelmesen érzed-e magad a munkakörödben?
⦁ Mennyire tartod rugalmasnak az időbeosztásod?
⦁ Milyennek látod a vezetőséget?
⦁ Mi a véleményed az előre lépési lehetőségekről?
⦁ Milyen jó és rossz élményeid vannak a vállalattal kapcsolatosan?
⦁ Stb…
Az alkalmazottak minél mélyebb szintű megértésével könnyebben meghatározhatók a cég erősségei munkavállalói szemmel, illetve kideríthető, miken lehetne még javítani vagy változtatni. Ha egy mód van rá, a távozó kollégák indítékait is érdemes lenne megismerni, mivel ezek a tényezők is adhatnak támpontot a munkáltatói márka stratégia kialakításához.
Miről árulkodik a külső vizsgálat egy cégről?
Nagyon sok erősséget és/vagy hiányosságot fel tudsz térképezni, ha tanulmányozod a konkurens cégek működését. Ehhez nem kell beépített embert bérelni, elég megnézni pár olyan Internetes oldalt, ahol releváns információkat találsz másokról. Megnézheted az állásajánlataikat és hogy miket kínálnak a pályázóknak. Emellett áttekintheted a vállalatról nyilvánosan közzétett véleményeket. Ezeket megtalálhatod az állásközvetítő portálokon, a Google-ben vagy a cégek saját weboldalain (vélemények, értékelések). Figyeld az olyan tényezőket, mint a home office, a rugalmas időbeosztás, a fejlődési és képzési lehetőségek, a bérezések, a vállalati egészségügyi szolgáltatások, bónuszok, extrák stb.
Milyen eszközökkel erősíthető a munkáltatói márka?
Az alapos kutatás és megfigyelés után elkezdődhet a hosszútávú stratégia kidolgozása. A felmerült problémákra, illetve gyengeségekre konkrét megoldási és cselekvési tervet kell készíteni és megtervezni. Ezzel párhuzamosan pedig érdemes meghatározni a vállalat legfontosabb céljait és az ezekhez kapcsolódó vállalati márka üzeneteket.
Az employer branding építésének számtalan eszköze és módja van, például:
⦁ családbarát munkahely kialakítása (mini óvoda, játszóház, kiságy)
⦁ home office lehetőség
⦁ rugalmas munkaidő
⦁ állatbarát iroda
⦁ folyamatos fejlődési lehetőségek támogatása (tréningek, iskoláztatás stb.)
⦁ egészségmegőrzés támogatása (menedzserszűrések, céges gyógytorna, fitneszterem)
⦁ mentálhigiénés támogatás
Hogyan mérhető a munkáltatói márka eredményessége?
A stratégia sikerességét folyamatos ellenőrzéssel lehet megállapítani. Figyelni kell a fluktuáció változását, hogyan alakul egy poszt élethossza, mennyire változott a munkavállalók elkötelezettsége és elégedettsége, valamint hogyan változtak a toborzás költségei. Emellett vezetni kell a belső kommunikációs tevékenységeket, a karrieroldalak látogatottságát, valamint a meglévő kollégák aktivitását és együttműködését is.
A munkáltatói márkaépítés nem csak a kiváló szakemberek bevonzását eredményezi. Amennyiben sikerül hosszútávra lekötni a szakképzett munkaerőt, ez a vállalat eredményességében és profitjában is érezhető lesz.